Σοφία Δατσέρη: Τα τοπία μου είναι «συναισθηματικοί τόποι»

Η ζωγράφος από την Κρήτη μιλάει για την τέχνη της

Τοπίο – Έργο της Σοφία Δατσέρη

«Τα τοπία μου είναι «συναισθηματικοί τόποι». Δε με απασχολεί να αποδώσω ρεαλιστικά έναν τόπο, όσο το συναίσθημα που δημιουργεί», αναφέρει η καλλιτέχνις Σοφία Δατσέρη στη συνέντευξη που μας παραχώρησε. Με εμπνεύσεις που προέρχονται από το φως και την… ενέργεια της κρητική γης εξηγεί την επιρροή από τη λογοτεχνία και τη λαϊκή τέχνη και τα εφόδια που της δίνει, προκειμένου να εργαστεί πάνω στο τοπίο. Ζωγραφίζει χωρίς ποτέ να σκεφτεί, αν θα θεωρηθεί μοντέρνα. Μιλά ακόμα για την επίδραση της κρίσης στην ελληνική τέχνη θεωρώντας τη ευεργετική, την ανάκαμψή της και το ρόλο των social media στην αγορά της Τέχνης.

– Μιλώντας για την Τέχνη, λοιπόν. Πώς οδηγήθηκες στην ενασχόληση με τη ζωγραφική;

Είχε προηγηθεί η ενασχόλησή μου με τη γλυπτική σε πέτρα ή σε ξύλο και η μεταπήδηση συνέβη όταν δεν επαρκούσαν πια αυτά τα μέσα για να εκφραστώ. Ωστόσο, μετέφερα και στη ζωγραφική κατά κάποιο τρόπο, τα όσα έμαθα από τη γλυπτική, υιοθετώντας την τεχνική του scratching, αφού και στο χαρτόνι συνέχισα να χαράζω το υλικό μου το παστέλ αρχικά και αργότερα το λάδι.

– Είναι εμφανές ότι στα έργα σου πηγή έμπνευσης αποτέλεσε και αποτελεί η Κρήτη, τα μυθοπλαστικά της στοιχεία και η ελληνική λογοτεχνία. Θα ήθελες να μας μιλήσεις γι’ αυτό;

Πηγή έμπνευσης ήταν και είναι η ελληνική λαϊκή τέχνη, όχι μόνο της Κρήτης. Αυτό όμως δεν εμπεριέχει απαραίτητα ένα μήνυμα στροφής προς την παράδοση. Από τη λαϊκή τέχνη συνεχίζω να διδάσκομαι το ανεπιτήδευτο ύφος, τη λατρεία της ατέλειας, τη χρήση των συμβολισμών. Αυτά είναι εφόδια για να μπορέσω στη συνέχεια να εργαστώ πάνω στο τοπίο. Στα έργα όπου εμπνέομαι από τη λογοτεχνία, αποδίδω προσωπικό φόρο τιμής στα διαβάσματα που έκαναν πιο πλούσια τη ζωή μου.

Fata Morgana (αναφορά στον Νίκο Καββαδία), έργο της Σ. Δατσέρη (artviews.gr)

– Επιμένουμε στα έργα σου τα οποία είναι εμπνευσμένα από την παραδοσιακή ελληνική τέχνη και συγκεκριμένα το κρητικό τοπίο.

Παρόλο που η διάθεσή μου φαίνεται να είναι απλά παραστατική, ωστόσο τα τοπία μου είναι «συναισθηματικοί τόποι». Δε με απασχολεί να αποδώσω ρεαλιστικά έναν τόπο, όσο το συναίσθημα που δημιουργεί. Γι’ αυτό το λόγο, σε όλα τα τοπία μου κυριαρχεί ο ουρανός, ως σύμβολο μιας ψυχικής και πνευματικής ανάτασης.

– Η Ιεράπετρα λένε, ότι είναι η πιο ηλιόλουστη πόλη της Ευρώπης. Ο τόπος που μένεις και διατηρείς το ατελιέ σου. Αυτό το φως έχει διαδραματίσει ρόλο στο ύφος των έργων σου;

Το φως του Λασιθίου όντως έχει μια ιδιαιτερότητα. Δεν είναι το αιγαιοπελαγίτικο φως που θα το χαρακτήριζα ως φως σκληρό, που απογυμνώνει τα πάντα. Είναι το φως που λαμπυρίζει πάνω στις ελιές στις μεγάλες ζέστες του καλοκαιριού, εκτυφλωτικό και ζεστό μαζί.

Έργα της Σοφίας Δατσέρη

– Ποια είναι η αγαπημένη σου σειρά από την έως τώρα συνολική δουλειά σου;

Θεωρώ ότι τοπιογραφώντας, είμαι πραγματικά ελεύθερη. Οι δυνατότητες έκφρασης είναι απεριόριστες, όσες είναι κι οι φορές που αλλάζει σχήματα η θάλασσα κάθε μέρα.

– Στη δουλειά σου διακρίνεται μια σθεναρή αντίθεση στη μεταμοντέρνα κουλτούρα και αισθητική της εποχής μας και μια σχεδόν εμμονική επίδραση της λαϊκής τέχνης. Ο λόγος;

Δεν προσπάθησα ποτέ να εντάξω τον εαυτό μου σε ένα σχήμα… Παρακολουθώ όμως εκθέσεις, ενημερώνομαι. Ελάχιστα έργα μου αρέσουν, παρ’ όλα αυτά. Ακολουθώ πιστά το δικό μου προσωπικό όραμα αποφεύγοντας κυρίως το να αναγκαστώ να μιμούμαι τον εαυτό μου για να γίνω πιο παραγωγική. Ζωγραφίζω χωρίς ποτέ να σκεφτώ, αν θα θεωρηθώ μοντέρνα.

Έργα της Σοφίας Δατσέρη

– Η ελληνική αγορά Τέχνης, εμφανώς επηρεασμένη από την κρίση, δείχνει τον τελευταίο καιρό σημάδια ανάκαμψης. Πιστεύεις θα είναι κάτι παροδικό ή θα έχει και συνέχεια;

Προσωπικά και σε σχέση με την προ κρίσης εποχή, διαβλέπω μια δίψα του κοινού προς το αληθινό και το ωραίο. Αν πολλά άλλα μας έχουν διαψεύσει, η τέχνη μπορεί (εάν βέβαια είναι πηγαία), να αποτελέσει μία ηθική διέξοδο. Γι’ αυτό και η ανάκαμψη. Σημαντικό, κατά τη γνώμη μου, είναι το γεγονός ότι με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media), μπορεί όποιος το ζητήσει να έρθει σε επαφή με τον καλλιτέχνη, να γνωρίσει το έργο του ή και τον ίδιο. Να σχηματίσει τη δική του άποψη για ένα έργο ακόμα κι αν αυτό δεν έχει «καθαγιαστεί» στα ιερά νερά μιας γκαλερί. To γεγονός αυτό θέτει εμάς τους καλλιτέχνες πιο άμεσα στην κρίση του κοινού. Λειτουργεί ως κίνητρο. Και φυσικά, φέρνει και τον πιο απλό άνθρωπο σε επαφή με την τέχνη.

– Ετοιμάζεις νέες δουλειές; Ποια είναι τα σχέδιά σου για το άμεσο μέλλον;

Τα σχέδιά μου εμπεριέχουν όλο και πιο σκληρή δουλειά, με στόχο μια έκθεση εκτός Ελλάδας.

Η Σοφία Δατσέρη στο ατελιέ της

* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews.

Πηγή: artviews.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s